Trivsel

På IUC har vi trivsel i fokus

På IUC har vi trivsel i fokus, da vi mener det er alt afgørende for at den unge lykkedes. I vores hverdag vil du ikke kunne undgå at støde på mange forskellige tiltag vi har på skolen, der er trivselsfremmende for de unge.

Vi har i mange år arbejdet med PALS (Positiv Adfærd i Læring og Samspil), hvilket betyder, at vi har en naturlighed i mødet med de unge, der bygger på oprigtighed, anerkendelse og positivitet. Vi mener, at det er vigtigt at opmuntre de unge, vise at vi vil dem og udruste dem til at tro på de kan en masse selv.

  • Introdage

    De allerførste dage på IUC kalder vi for introdage, hvor der er mange forskellige aktiviteter på skolen. Disse aktiviteter kan både være blandet på tværs af alle retninger, eller inden for samme retning, og nogle kan også være på små mentorhold. Formålet her, er at ryste eleverne godt og grundigt sammen.

  • Introtur

    Efter introdagene og der har været lidt almindelig undervisning, så skal alle skolens elever på en introtur, der er en enkelt overnatning, hvor hygge og socialt samvær er i fokus.

  • ”Tør du” - ugen

    I efteråret har vi en anderledes uge, hvor formålet er, at de unge udfordre dem selv og deres grænser. Det kan for eksempel være at gøre en forskel for andre. I 2018 samlede vi 10.000 kr. ind til Børnehjælpsdagen, hvor pengene gik til udsatte børn og unge. I 2019 var der elever, der lavede ”Scenen er din”, hvor de både sang, lavede kortfilm og dans, imens andre elever besøgte et plejehjem i byen, hvor de var sammen med beboerne. De modtog senere et brev fra personalet, hvor der ikke var nogen tvivl om, hvor stor betydning deres besøg havde haft.

  • Fællesskab og Trivsel

    Fredag morgen efter tjek -ind tid samles vi på torvet og spiser morgenmad i fællesskab. Det er også her, der er forskellige meddelelser og indslag.

  • Tjek -ind tid

    Hver mandag, tirsdag og fredag er der i begyndelsen af skoledagen 20 minutters tjek- ind tid sammen med mentor og de andre på mentorholdet. Det gør vi fordi vi mener, at det giver eleverne en tryghed i at vide hvordan dagen starter. Det er med til at skabe et fællesskab med de andre elever på mentorholdet, og en tæt relation til sin mentor. Det at føle, at du er en del af et fællesskab – både det store fællesskab på hele skolen, men også det lille fællesskab på mentorholdene, er med til at bygge selvværdet op hos den unge og styrke trivslen.

  • Medieugen

    I perioden efter juleferien frem til vinterferien har vi en Medieuge, hvor de unge skal arbejde med medieproduktion. De har en stor indflydelse på deres egen produktion, og hele ugen arbejdes der med at gøre filmen helt klar til fremvisning. Torsdag aften er der Galle aften, hvor den røde løber viser forældre og søskende vejen til en fantastisk aften med prisuddelinger i forskellige kategorier.

  • Triv nu

    Vi har gennem hele året arbejdet med TRIV.NU, der er et materiale udarbejdet af Psykiatri Fonden. Her arbejder eleverne med de grundlæggende 24 styrker, og de lærer både deres egne topstyrker at kende, og de bliver også gode til at se styrker hos andre. Læs mere om TRIV.NU – Klik her

Et fantastisk miljø & fællesskab

Rummelighed, trivsel & venskab