Trivsel

På IUC har vi trivsel i fokus

På IUC har vi trivsel i fokus, da vi mener det er alt afgørende for at den unge lykkes. I vores hverdag vil man ikke kunne undgå at støde på mange forskellige tiltag vi har på skolen, der er trivselsfremmende for de unge.

Vi ved at en gradueret indsats i arbejdet med elevernes trivsel kan være afgørende for den enkelte, og derfor arbejder vi på skolen både med tiltag for alle, tiltag for mindre grupper på IUC og tiltag for enkelte elever.
På den måde tror vi på, at vi opmuntrer og hjælper den enkelte elev med at opnå tro på og tillid til egne muligheder.

Introdage

De allerførste dage på IUC kalder vi for introdage, hvor der er mange forskellige aktiviteter på skolen. Disse aktiviteter kan både være blandet på tværs af alle retninger, eller inden for samme retning, og nogle kan også være på små mentorhold. Formålet her, er at ryste eleverne godt og grundigt sammen.

Introtur

Efter introdagene og der har været lidt almindelig undervisning, så skal alle skolens elever på en introtur, der er en enkelt overnatning, hvor hygge og socialt samvær er i fokus.

“Tør du”-ugen

I efteråret har vi en anderledes uge, hvor formålet er, at de unge udfordrer dem selv og deres grænser. Det kan for eksempel være at gøre en forskel for andre. I 2018 samlede vi 10.000 kr. ind til Børnehjælpsdagen, hvor pengene gik til udsatte børn og unge. I 2019 var der elever, der lavede ”Scenen er din”, hvor de både sang, lavede kortfilm og dans, imens andre elever besøgte et plejehjem i byen, hvor de var sammen med beboerne. De modtog senere et brev fra personalet, hvor der ikke var nogen tvivl om, hvor stor betydning deres besøg havde haft.
Ugens indhold varierer fra år til år, men andre eksempler på aktiviteter i ugen kunne være et
12-timers-løb i skoven, en overlevelsestur, rappelling, et stort kunstprojekt osv.

Fællesskab og trivsel

Fredag morgen efter tjek-ind tid har vi fællessamling i Salen, hvor der undervises i
forskellige trivselsfremmende emner, er forskellige indslag, samt der gives forskellige
meddelelser. Herefter samles vi på Torvet og spiser morgenmad i fællesskab.

Tjek-ind tid

Hver mandag, tirsdag og fredag er der i begyndelsen af skoledagen 20 minutters tjek-ind tid sammen med mentor og de andre på mentorholdet. Det gør vi, fordi vi mener, at det giver eleverne en tryghed i at vide, hvordan dagen starter. Det er med til at skabe et fællesskab med de andre elever på mentorholdet, og en tæt relation til mentor. Det at føle, at du er en del af et fællesskab – både det store fællesskab på hele skolen, men også det lille fællesskab på mentorholdene, er med til at bygge selvværdet op hos den unge og styrke trivslen.

Medieugen

I perioden efter juleferien frem til vinterferien har vi en Medieuge, hvor de unge skal arbejde med medieproduktion. De har en stor indflydelse på deres egen produktion, og hele ugen arbejdes der med at gøre filmen helt klar til fremvisning. Torsdag aften er der Gallaaften, hvor den røde løber viser forældre og søskende vejen til en fantastisk aften med prisuddelinger i forskellige kategorier.

Trivselstur

Skolen tilbyder deltagelse i udvekslingsrejse. Men for enkelte elever kan det af forskellige årsager virke for overvældende at skulle rejse til udlandet i flere dage. Nogle af disse elever tilbydes i stedet deltagelse i en trivselstur af to-tre dages varighed. Det er skolens AKT-lærere der planlægger turen, og der vil på turen blive arbejdet med fællesskab og trivselsfremme for de deltagende elever.


AKT-samtaler

På IUC får alle elever en mentorlærer, som har fokus på den enkelte elevs trivsel. Men for nogle elever er der brug for lidt mere. Derfor tilbyder vi på IUC AKT-samtaler til disse elever. Der kan være tale om en enkelt trivselssamtale eller flere samtaler over en længere periode.
Det er meget forskelligt, hvad de unge har behov for at tale om, men det kunne fx være bekymringer, oplevelser, følelser og tanker. Skolens AKT-lærere har store ører og er gode til at lytte til de unge – og til at stille de unge gode spørgsmål, men det er vigtigt at nævne, at der er på ingen måde tale om behandling eller terapi.

.

© IUC 2024. Alle rettigheder forbeholdes.